handla digitalt……..lagligt


För ett tag sedan försökte jag köpa en mp3 låt. Jag googlade och googlade men enda stället jag hitta där jag kunde köpa den var från amazon.com. Okej tänkte, jag jag tar och köper den därifrån. Efter att jag klickat mig vidare och registrerat mig tankat ner deras programvara för att man ska kunna ta ner låtar man köper ifrån amazon.com så möts jag av ett meddelande som bara visar hur svårt musikbranchen gör det för oss som faktiskt tänker köpa musik.

”We could not process your order. The sale of MP3 Downloads is currently available only to US customers located in the 48 contiguous states, Alaska, Hawaii, and the District of Columbia.

We apologize for any inconvenience this may have caused you.”

Så vänta här nu, det är en MP3’a och jag måste bo i usa för att kunna köpa en MP3’a ?

Det är tydligen helt omöjligt för amazon.com att skicka en 3mb stor fil över atlanten.

Denna låt finns inte på någon svensk sida jag tänker inte gå runt i affärer och leta efter ett album som jag bara vill ha en låt ifrån som jag ändå kommer rippa ner till datorn för att sedan kasta cd-skivan i ”saker jag aldrig mer kommer att titta på lådan”.

Så vad gör jag, ja jag gör det enda jag kan tänka mig att göra. Jag tankar ner låten den olagliga vägen, den finns där jag vill ha den eftersom jag INTE KAN köpa den så hur ska jag annars få den.

Bolagen vill gärna prata om hur bra lagliga tjänster det finns, då skulle jag gärna vilja säga att det skulle kunna bli mycket mycket bättre. Men istället för att försöka förbättra så försöker de bara blockera, prompta på att man ska köpa den där runda plastsaken som varit död i 8 år.

Över till film…..

EU stämmer microsoft för att de levererar en färdig webbläsare i windows, microsoft ska släppa en EU-version utan webbläsare. Min första tanke här var ”okej, så om folk vill använda en annan webbläsare än IE….hur ska de få tag på den webbläsaren? Ska de leverera färdiga installs till alla webbläsare direkt integrerade i installationen så att alla kan klicka i en bock på vilken webbläsare de vill ha. Eller kommer alla tvingas gå till datorn på jobbet, tanka hem en setup fil på firefox (lägga på usb minne) för att sedan installera webbläsare på sin dator hemma. Eller kommer alla i efterhand klicka på ”installera Internet Explorer” för att sedan tanka hem firefox och använda….hmm vänta här nu det senare alternativet….är det inte så vi alltid gjort….. Det känns lite loose loose. Användare som inte har någon koll kommer sitta och pilla sig i håret och tänka ”vart är mitt internet…..*ringa närmsta datorkunniga*”….Som sedan guidar personen (eller vid allvarlig datafabetism, göra ett hembeök) till att gå in i *lägg till ta bort program* – *windows komponenter* – *bocka i Internet Explorer*. Vad gör sedan denna datafabet, jo den fortsätter använda IE. Vilket tar mig tillbaka till filmdelen. De lagliga alternativ som finns KRÄVER att man använder Internet Explorer, så även om man nu inte vill använda Internet Explorer så MÅSTE man ändå installera Internet Explorer för att kunna använda dessa tjänster. Så borde inte EU ta och stämma alla bolag som erbjuder filmtjänster (sf, ginza, cdon m.fl) för att de uppmuntrar ett monopol (som EU verkar vilja bryta).

Leverantörer är oftast väldigt sega med att lansera sina filmer, jag är en sådan person som inte vill gå på bio. Seriöst jag har inte tid att åka till stan gå in på en biograf och kolla på en film. Jag vill kunna sätta mig ner framför min tv kolla på filmen för att sedan resa mig ur stolen och göra allt jag behöver göra i hemmet. Om det fanns bioaktuella filmer att se lagligt hemma skulle jag gärna betala för det (om det är bra kvalite). Jag vill och har inte tid att se det på en biograf. Sedan har man det där med att en film som visats i USA i mer än 4 månader inte ens haft premiär i Sverige, det är bara absurt. Varför ska man se en film på bio när den redan är släppt på DVD.

Över till serier.

Sverige har blivit väldigt mycket bättre på att ta in serier så de inte ligger så långt efter (Lost, Fringe m.m) men det finns fortfarande massor av serier som ligger flera säsonger efter tiderna i USA. Visst det är inte billigt att köpa in serier speciellt inte när de är nya. Jag som också väldigt sällan kollar på tv och väldigt gärna själv vill bestämma vilka tider jag vill titta missar då väldigt ofta dessa serier. Det är då klart att man laddar ner dem så att man själv kan bestämma när man kan se dem. Det finns ingen som missar intäkter för att jag laddar ner en serie som redan går på svensk tv, eftersom jag inte är en av de få tusen som representerar ”lill-sverige”, som de mäter tittarsiffror från.

Så tills det finns något bättre alternativ tänker jag fortsätta som alltid.

Jag har förövrigt att förslag till bättre alternativ. Produktionsbolagen som gör filmerna/serierna kan lägga ut filmen direkt på nätet så alla kan tanka. Fast i avi filen sätter de reklam i kanterna (precis som tv-bolagen i USA gör när de visar serier), de kan då sedan från sin sida se exakt hur många som tankat filen och därifrån veta hur mycket pengar de dragit in på reklam. Se det som en hemsida med banners varje hit ger en liten slant. Jag kan leva med om det kommer en liten ”buy coca-cola” frame i sidan på serien. Om de nu inte sätter en ”this is only available inside the USA” blockerare, tänk då hur mycket pengar de skulle dra in på reklamintäkter vi snackar om flera biljoner människor världen över som har en internet uppkoppling MMO får en helt ny innebörd, den är inte längre bara kopplad till spel.

Även majoriteten av alla e-leg KRÄVER Internet Explorer….men det är en senare diskussion.

Nä ge oss bättre alternativ, jag lovar att ni tjänar på det i längden. Tekniken kommer alltid ligga före lagen.

Kommentera

