Radiotjänst…vad får jag för pengarna?


Nu när datorer och surfplattor (med tillgång till internet) inkluderas i tv-licensen, så bestämde jag mig för att ta en liten titt på vad man får för pengarna.

Läste på svd om kryphålet som självfallet alla politiker som godkänt detta kommer nyttja sig utav.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/nytt-gigantiskt-smithal-for-tv-licensen_7964580.svd

Det intressant jag såg var dock siffrorna som visade hur många som betalade tv-licens idag.
Eftersom radiotjänst inte har någon statistik på sin hemsida på antal betalande så tar jag siffrorna ifrån svd och litar på att det kommer ifrån en säker källa.

Eftersom alla betalar samma summa på 2076 kronor (sedan 2009) så kan man räkna ut deras årsinkomst.

Det står att det finns 45.000 antal betalande företag vilket inbringar en peng på
2076 * 45000 = 93.420.000
93 miljoner 420 tusen kronor.
En rätt saftig årsbudget faktiskt men det var ju bara företag, det är nu när vi blandar in privatpersoner det börjar bli riktigt intressant.

Enligt siffrorna finns det 3.5 miljoner betalande privatpersoner.
2076 * 3500000 = 7.266.000000
Om jag inte misstar mig så är detta alltså 7 miljarder 266 miljoner
Inte många företag som avslutar året med sånna siffror….men vänta nu måste lägga till de 93 miljonerna som de får från företagen också, så med det inräknat så får alltså SVT
93420000 + 7266000000 = 7.359.420.000
7 miljarder 359 miljoner 420 tusen kronor i årsinkomst.

7,36 fucking miljarder i årsinkomst och de behöver inte direkt ta hänsyn till förminskad budget om nått så är det ökad budget de får år efter år, vilket borde göra deras ekonomer väldigt glada eftersom de inte behöver planera in förluster i budgeten.
Så vad ger dessa 7.36 miljarder kronor om året mig som betalande.

Nyheter såklart, det får jag i multum så fort man bläddrar förbi någon av svt’s kanaler så är det alltid nyheter någonstans.
Barnprogram såklart uppskattas av min 3-åriga dotter men det är för att jag har kanalen på autostart varje morgon så hon kan gå upp och titta utan att jag behöver kravla mig upp ur sängen för att sätta på tv’n, annars hade hon nog hellre tittat på disney channel eller någon av de andra 5 barnkanalerna jag har i mitt tv-utbud.
Vad finns det mer då…hmm Så ska det låta är tydligen väldigt populärt om man nu ska tolka tv-tittarsiffrorna, likaså på spåret.
Så frågesportsprogram med svenska kändisar alltså.

Vem vet mest lyckas alltid visas när jag flipprar bland kanalerna, vet inte om det är så att det går väldigt ofta eller om jag bara zappar på fel tider, verkar även som om det maratonvisas varje helg så då är det väl 5 timmar vem vet mest på raken måste verkligen vara uppskattat.

Amerikanska tv-serier finns faktiskt också, dock brukar de alltid visas låååångt efter visat datum i USA t.om canal+(C More) eller tv1000 (kanalerna heter tydligen nått med viasat/action/drama osv nuförtiden) har förtur med att visa programen, jag vågar påstå att canaldigital och viasat har mycket mindre årsbudget än vad svt har.

Många tar upp fördelen med att public service ger en nyheter utan politisk inverkan.
Jag kan ha fel men består inte ledningen utav politiker ifrån det valda blocket ?

Men även om, är 7.36 miljarder verkligen en rättfärdigad summa för politiskt opåverkad nyheter ?
Melodifestivalen ? Ja många verkar gilla det men om det verkligen var public service varför ska det isf kosta 3.6 kronor att rösta?
Bara förra året kom det in mer än 3 miljoner röster
3.6 * 3000000 = 10.800.000
Vilket tog in ytterligare 10 miljoner 800 tusen kronor i budgeten, vilket borde täcka rätt mycket utav budgeten.
2076:- eller 173:- i månaden…
Lägger jag till ca: 10 kronor kan jag få:

”Viasat Film

Tillvalspaket med biosuccéer, storfilmer, actionfilmer, dramer och klassiska filmer från världens alla hörn!”

Om jag fick byta min tv-licens mot detta skulle jag göra det på en gång.
Netflix kostar 79:- i månaden och då får jag se vad jag vill när jag vill, SVT kan helt enkelt inte konkurrera med dessa utbud trots deras otroliga årsbudget.

Sedan 2009 har det kostat 2076:- om året för varje betalare, det var 5 år sedan.
7359420000 * 5 = 36.797.100000:-
På de 5 åren har radiotjänst hämtat ut 36 miljarder 797 miljoner 100 tusen kronor.

Nu när surfplattor och datorer kommer in så kommer deras budget såklart bara öka.
Mycket vill ha mer….eller?

Så vad får jag för dessa 7.36 miljarder om året, kommentera gärna med vad ni tycker att ni får ut. Representerar det ni får ut ifrån public service 7.36 miljarder om året.

Ett svar to “Radiotjänst…vad får jag för pengarna?”

  1. Sten-Ove Wallström Says:

    Kan bara hålla med det du skriver. har länge funderat på varför man är tvingad att betala för detta skräp bara för att man äger en tv, dator eller surfplatta. De program som man verkligen vill titta på får man ju likt förbannat betala extra för. Med dagens teknik tycker jag att man ska kunna plocka ut de kanaler man vill ha och enbart betala för dessa. / Sow

Kommentera

